Prace konserwatorskie w kościele p.w. Nawiedzenia NMP w Bołszowcach (Ukraina)
W ramach projektu wykonano prace konserwatorskie przy malowidle ściennym rodziny Jabłonowskich herbu Prus III. Przedstawia ono cztery portrety rodziny Jabłonowskich, m. in. Stanisława Jabłońskiego, Joannę z Bethune Jabłonowską, Stanisław Wincenty Jabłonowski (oraz jeszcze jednej postaci, która pozostaje zupełnie nieczytelna). Znajdują się na ścianie filara wydzielającego kaplicę w pierwszym przęśle od zachodu, po stronie północnej, w kościele pw. Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny w Bołszowcach, na Ukrainie.
Wykonane prac miały charakter techniczny – polegały na podklejaniu odspojonej warstwy malarskiej i tynku, utrwalaniu osypujących się fragmentów malowidła, jak i estetycznych - retuszerskich oraz rekonstrukcyjnych. Prace polegały tez na zabezpieczeniu obiektów przed postępującą degradacją, na dezynfekcji i przywróceniu ich pierwotnych walorów artystycznych. Zabiegi te będą mieć na celu uczczenie ich pamięci i szerzenie informacji na temat historii kościoła i rodu Jabłonowskich. Zakres prac objął ok. 70% powierzchni malowideł.
Rodzina szlachecka Jabłonowskich mocno wpłynęła na zmianę aranżacji ścian i sklepienia kościoła w Bołszowcach. Osoby sportretowane odgrywały znaczącą rolę na arenie międzynarodowej i były fundatorami wielu wspaniałych budowli sakralnych m.in. kościoła Paulinów w Niżniowie, kaplicy Jabłonowskich przy bazylice jasnogórskiej w Częstochowie, kaplicy św. Feliksa przy kościele kapucynów we Lwowie, ołtarza Pana Jezusa Miłosiernego w katedrze lwowskiej oraz współfundatorami wystroju kościoła w Bołszowcach. Byli również posiadaczami pałaców z wspaniałymi ogrodami m.in. w Krzewinie, Niżniowie oraz w Płużnem.
Zachowane XVIII w. portrety (4 szt.) w kościele wykonane są w technice olejnej i wapiennej na tynkach wapienno-piaskowych, charakteryzują się licznymi uszkodzeniami mechanicznymi - obecnie noszą znamiona przeprowadzonych lecz nie dokończonych prac konserwatorskich – przemycia, uzupełnienia warstwy malarskiej i tynku.
Decyzje o konserwacji malowideł podjęto ze względu na duże znaczenie rodu Jabłonowskich w budowie i tworzeniu kościoła w Bołszowcach:
- Stanisława Jabłońskiego (pisarz polityczny i poeta, chorąży wielki koronny, wojewoda wołyński oraz ruski, kanclerz wielki koronny, generał ziem ruskich, starosta mościcki, kawaler (hiszpańskiego) orderu Złotego Runa);
- Joanny z Bethune Jabłonowskiej (córką markiza Franciszka de Bethune i Ludwiki Marii d’Arquien siostry królowej Marii Kazimiery, żona kanclerza Jana Stanisława Jabłonowskiego);
- Stanisława Wincentego Jabłonowskiego (pisarz i poeta, książę na Ostrogu, Bułszowie, Niżniowie, Krzewinie, Płużnem, wojewoda rawski, starosta świecki, międzyrzecki, białocerkiewski)
- oraz postaci, pierwszej od góry, obecnie zupełnie nieczytelnej (prace konserwatorskie oraz badania historyczno-artystyczne być może pomogą w odczytaniu osoby sportretowanej), znajdujące się na ścianie filara wydzielającego kaplicę w pierwszym przęśle od zachodu, po stronie północnej.